Som årene går, kan vi alle opleve, at nogle ting bliver sværere at klare alene. Det kan være alt fra at rejse sig op, komme sikkert rundt i hjemmet, eller bruge nyere teknologi. Derfor findes der i dag et hav af hjælpemidler, som kan gøre dagligdagen lettere for ældre. Men hjælpemidler kan kun hjælpe, hvis man også får lært, hvordan de bruges. Mange ældre kan opleve, at det er svært at vænne sig til nyt udstyr, især hvis det kræver teknisk forståelse. Så hvordan kan vi bedst støtte dem, så de føler sig trygge og får glæde af de hjælpemidler, der skal gøre livet lettere? Her er nogle enkle og effektive måder at gribe det an på.
At forstå ældres behov og læringsstil
Når ældre skal lære noget nyt, kræver det en anden tilgang end ved yngre. Mange ældre lærer bedst, når ting bliver forklaret roligt og tydeligt, og når de har tid til at få det hele med i deres eget tempo. Det er også vigtigt at tage hensyn til eventuelle udfordringer som nedsat syn, hørelse eller hukommelse. Selv det at betjene en moderne senior stol kan for mange ældre være lidt af en udfordring. (Kilde: https://www.merchantcircle.com/blogs/assisterz-scottsdale-az/2024/10/Top-Senior-Chair-for-Merchants-Comfort-And-Support-for-Long-Days/2838286 )
Hvordan kan vi tage hensyn til de ældres særlige behov?
Her er nogle praktiske tips til, hvordan vi kan tilpasse undervisningen til ældre:
- Visuelle hjælpemidler: Lav store og tydelige billeder eller diagrammer. Hvis der f.eks. er en knap, de skal trykke på, så vis den tydeligt i både farve og størrelse, så de hurtigt kan genkende den.
- Enkel og tydelig kommunikation: Brug så vidt muligt et sprog, der ikke indeholder tekniske eller fremmede ord. Fokusér på dagligdags sprog og gør vejledningen så enkel som muligt. Forklar en ting ad gangen i stedet for at give en lang instruktion på én gang.
- Tålmodighed og tid: Vær forberedt på, at de ældre ofte har brug for flere gentagelser og længere tid til at forstå, hvordan tingene fungerer. Det kan være afgørende at give dem plads til at spørge, prøve og gentage, så de føler sig sikre i det.
Hvis vi har den forståelse med fra start, kan det gøre en kæmpe forskel, når ældre skal lære at bruge deres hjælpemidler.
Eksempler på hjælpemidler, der kræver særlig træning
Der findes et hav af forskellige hjælpemidler, som ældre kan have glæde af, men nogle kræver mere introduktion og vejledning end andre. Her er nogle eksempler på hjælpemidler, der kan være lidt svære at vænne sig til, og hvad vi kan gøre for at hjælpe:
Elektriske løftestole
Løftestole er designet til at hjælpe ældre med at komme op fra siddende til stående stilling. Mange modeller har en fjernbetjening, som kan være en udfordring at betjene, især hvis man ikke har brugt noget lignende før. At lære ældre at betjene fjernbetjeningen, forstå hvordan stolen løfter, og at føle sig trygge i processen kan tage lidt tid. Et godt råd her er at gennemgå det trin for trin og lade dem prøve, mens du forklarer, hvordan stolen virker. Hvis de får tid til at bruge stolen flere gange med din støtte, vil de hurtigt få tillid til den.
Kontorstole med låsehjul
En kontorstol kan for mange ældre med dårlig balance være usikker at sidde på. Det hjælper at kontorstolen er indstillet korrekt, og at brugeren har mulighed for at låse hjulene når de sidder og bruger den på deres hjemme kontor. Derfor er det vigtigt at de ældre lærer hvordan de indstiller stolen og lære hvordan de låser hjulene på deres kontorstol.
Faldsensorer og alarmer
Alarmer og faldsensorer kan være en enorm tryghed for både den ældre og de pårørende, men mange føler, at det er svært at finde ud af, hvordan systemerne virker. Her er det vigtigt, at de får mulighed for at lære, hvad de skal gøre, hvis alarmen går i gang, hvordan de nulstiller den, og hvordan sensoren fungerer. Her kan det være en god idé at lave en praktisk øvelse, hvor I simulerer en alarm. Ved at gennemgå det på den måde kan de ældre føle sig trygge og sikre på, hvordan det hele hænger sammen.
Rollatorer og gangstativer
Selvom rollatorer og gangstativer kan se enkle ud, kræver de også en god introduktion for at sikre, at de bruges rigtigt. Mange ældre har brug for at lære, hvordan de justerer rollatoren til den rigtige højde, og hvordan de bruger den på trapper og ujævne overflader uden at komme til skade. En rigtig god måde at hjælpe dem på er at gå en lille tur sammen, hvor du viser dem de rette teknikker. På den måde får de en praktisk fornemmelse af, hvordan de bruger hjælpemidlet trygt i hverdagen.
Læringsmetoder og -tiltag
Når man ved, hvad hjælpemidlerne kræver af træning og har forståelse for, hvordan ældre bedst lærer, kan man vælge de rette undervisningsmetoder. Her er nogle måder at gribe det an på, så undervisningen bliver både effektiv og tryg for de ældre:
Personlig vejledning og træning
Personlig vejledning, hvor én person hjælper den ældre med hjælpemidlet, kan være utrolig effektivt. Det giver mulighed for, at den ældre kan stille spørgsmål og få direkte hjælp til det, de synes er svært. Ved at arbejde én-til-én kan man også tilpasse tempoet til den enkeltes behov og give feedback undervejs, så de ikke står tilbage med ubesvarede spørgsmål.
Undervisning i små grupper
At lære sammen med andre kan også være en fordel for mange ældre. Når man er sammen med andre i samme situation, kan det føles mere afslappet, og det kan være lettere at stille spørgsmål. Desuden kan ældre få glæde af at dele erfaringer og se, hvordan andre bruger hjælpemidlet. En gruppeundervisning kan f.eks. være ideel for dem, der skal lære at bruge rollatorer, hvor de kan få idéer fra hinanden og måske endda få en lille, hyggelig snak om deres oplevelser.
Videoinstruktioner og visuelle vejledninger
Mange ældre er vant til skriftlige vejledninger, men videoer kan være et godt supplement. Ved at se nogen vise, hvordan hjælpemidlet bruges, kan de få en bedre forståelse af, hvad de selv skal gøre. Videoen kan også ses flere gange, så man kan tage det i eget tempo. Har de en pårørende, der kan hjælpe dem i gang med en video, kan det blive en rigtig god læringsmetode.
Praktiske øvelser og gentagelse
Når man skal vænne sig til et nyt hjælpemiddel, hjælper det tit at få lov til at prøve det af flere gange. Praktiske øvelser og gentagelser kan give ro og selvtillid, så de ældre føler sig mere sikre. Gentagelsen gør, at de husker bedre og bliver mere trygge ved hjælpemidlet i deres egen hverdag.
Familieinvolvering
Det kan også gøre en stor forskel at inddrage familien, når ældre skal lære at bruge hjælpemidler. En pårørende kan både være en god støtte og en tryghed for den ældre. Det giver også familien en forståelse for, hvordan hjælpemidlet virker, og hvordan de kan støtte i hverdagen.
De udfordringer, vi kan møde
Selvom der er mange gode muligheder for at undervise ældre i hjælpemidler, kan der opstå udfordringer. Mange ældre har måske en vis modvilje eller usikkerhed omkring nye hjælpemidler og kan føle, at det at bruge dem, får dem til at føle sig gamle eller afhængige. Den frygt kan være en barriere, som kræver forståelse og tålmodighed at overvinde.
En anden udfordring er teknologiforståelsen. Nogle hjælpemidler kræver teknisk forståelse, som mange ældre ikke har fra tidligere, og det kan hurtigt virke overvældende. Derfor er det vigtigt, at man bruger tid på at forklare tingene i et roligt tempo og er der til at besvare spørgsmål, også senere, når de ældre har haft tid til at prøve hjælpemidlet selv.
Sådan kan vi hjælpe med udfordringerne
- Vær tålmodig og forstående: Lyt til deres bekymringer og giv plads til spørgsmål. Hvis man tager tingene roligt og anerkender deres usikkerhed, vil de ofte være mere villige til at prøve.
- Fokusér på det positive: Forklar, hvordan hjælpemidlerne kan gøre deres hverdag lettere, og giv eksempler på, hvordan de kan give mere frihed og selvstændighed.
- Tilbyd løbende støtte: Selv efter den første undervisning kan det være en god idé at følge op og sikre, at de ældre har det godt med hjælpemidlet. Det kan betyde meget for deres tryghed.
God undervisning giver livskvalitet
At lære ældre at bruge hjælpemidler handler om mere end teknik; det handler om at støtte dem i at bevare deres selvstændighed og tryghed. Det kan være en stor lettelse for en ældre person at vide, at de kan bruge deres hjælpemiddel sikkert, uden at være afhængige af andre. Når vi tager os tid til at lære dem at bruge hjælpemidler korrekt, investerer vi i deres livskvalitet og selvrespekt.
For mange ældre betyder det meget at kunne klare ting selv, og med den rette introduktion til hjælpemidler kan de få en hverdag, der er både nemmere og mere sikker.