VEU
SPOR FOR VOKSEN- OG EFTERUDDANNELSE

Program for torsdag d. 5. marts

Viden om den gode tilrettelæggelse af fjernundervisning, debat om fremtidens kompetencebehov og koblingen mellem voksenuddannelse og erhvervsliv, samt konkrete input til praksis.

Alt dette og mere til kan du høre om på Voksen- og Efteruddannelsessporet på Danmarks Læringsfestival den 5. marts 2020.

Programmet byder på inspirerende talere, stærke praksiseksempler, lærerige showcases og den nyeste forskning.

Foruden nedenstående program er der over 45 andre sessioner, oplæg, workshops og keynotes i løbet af den 4.-5. marts. Med en konferencebillet kan du frit skifte spor og gå til de oplæg, som du brænder mest for.

Hvad kan skolen lære af iværksættere?

9.00 - 9.45 | Lokale A

Der er bred enighed om, at vi i Danmark skal være en innovativ nation. Men er vi gode nok til at give plads til folks individuelle styrker og fordre den forskellighed, der ofte fører til de originale idéer?

Eller har vi skabt et samfund, som understøtter ensretning og kassetænkning?

Mia Wagner tænker højt i dette oplæg, hvor hun jonglerer med temaer som iværksætteri, diversitet og dannelse i helt klassisk forstand.  

VEU

Mia Wagner er direktør for mere end 25 selskaber heriblandt Plusbog.dk, Room Service og Dating.dk. Mia er desuden aktuel som den eneste kvindelige investor i DR-programmet ”Løvens Hule”.

De mange år bag sig som henholdsvis advokat, konfliktmægler, leder og direktør giver Mia stor menneskelig indsigt og forståelse, og det gør, at hun formår at tale på en måde, som henvender sig til alle.

Den gode tilrettelæggelse af fjernundervisning og læringsstier

10.00 - 10.45 | Lokale C

Planlægning er svaret på de velkendte udfordringer med asynkrone læringsaktiviteter.

Bliv inspireret til at tænke didaktisk, når eVidenCenter og HF&VUC Fyn giver eksempler fra hhv. certificerede e-læringsforløb og detaljerede læringsstier.

VEU

Søren Jørgensen er konsulent i eVidenCenter.

I samarbejde med DPU og 18 erhvervsskoler har eVidenCenter udviklet et nyt certifikat, der hviler på standardkriterier for god e-læring.

Søren er særligt optaget af at finde balancer mellem rum til udvikling og standardisering af e-læring.

VEU

Liselotte Poulsen er Cand. Mag. i Dansk og Psykologi på HF & VUC Fyn.

Liselotte Poulsen er fjernundervisningslærer, materialeudvikler og projektleder for materialeudviklingen i fjernundervisningen på HF & VUC Fyn.

Den store tech-revolution – robotterne kommer!

11.00 - 11.45 | Lokale A

Kom og hør, hvordan robotterne indtager klasseværelserne i Kina.

Kina er helt i front med brugen af kunstig intelligens i uddannelsessystemet, og tusindvis af kinesiske lærere bruger allerede robotter til at rette opgaver og spotte svagheder hos eleverne.

Få et kvalificeret bud på, hvad det kan betyde for os her i Danmark.

VEU

Christina Boutrup er journalist og tidligere Kina-korrespondent, radio- og tv-vært og forfatter til flere bøger om Riget i Midten, senest ”Den Store Tech-revolution - Sådan former Kina vores fremtid”.

Hun er desuden aktiv i tænketanken Think China og deltager i den tidligere regerings Kina-ekspertpanel.

Fremtidens kurser er digitale og virtuelle

12.15 - 13.00 | Lokale C

“Fremtidens kurser er digitale og virtuelle” - VUC Storstrøm har udviklet læringspil, en gamificeret platform, Job-i-Spil dialogværktøj og anvender video til real-time undervisning. I samarbejdet VUC Erhverv Sjælland udbydes kurser til borgere og erhvervslivet, bl.a. IT- og engelsk kurser, som skal afvikles med en blanding af traditionel undervisning og digitale metoder.

VEU

Rasmus Kjær Kristiansen, projektkonsulent, VUC Storstrøm

Rasmus har holdt oplæg og workshops i ind- og udland, bl.a. om læringsdesign, integration af videokonference i undervisningen og brug af kollaborative værktøjer.

Han er desuden projektleder og er bl.a. ansvarlig for kompetenceudviklingen af undervisere på VUC Storstrøm.

Fremtidens arbejdsmarked

13.15 - 14.00 | Lokale C

Hvordan ser fremtidens arbejdsmarked ud, hvilke kompetencer efterspørges i det digitaliserede samfund, og hvilken rolle spiller voksen- og efteruddannelse i denne udvikling?

Kom og lyt med når vores paneldeltagere sætter ord på deres visioner for, hvordan uddannelse og arbejdsmarked kan tænkes sammen.

VEU

Stina Vrang Elias er adm. direktør i Tænketanken DEA. Hun er uddannet cand. scient. adm. fra RUC i 1995 og har været i Tænketanken DEA siden 2006.

Hun er formand for Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Vurdering af Udbud af Videregående Uddannelser og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø – derudover sidder hun bl.a. i BRF Fondens bestyrelse.

VEU

Simon Fuglsang Østergaard er fremtidsforsker og seniorrådgiver hos Instituttet for Fremtidsforskning.

Simon beskæftiger sig blandt andet med, hvordan uddannelse og arbejdsmarked tænkes og forstås i en digital økonomi, der karakteriseres af hastige samfundsmæssige forandringer, digitalisering, samt et mere automatiseret og flydende jobmarked.

VEU

Nanna Højlund er næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation, siden 2015, med ansvaret for uddannelsespolitikken, herunder formand for Uddannelsesudvalget.

Nanna Højlund repræsenterer fagbevægelsen i råd, nævn og udvalg, der arbejder for lønmodtagernes rettigheder uddannelsespolitisk. Derudover er Nanna Højlund formand for SOSU-H.

VEU

Ask Agger er direktør for forandringsbureauet Workz og ekspert i forandringsledelse, involvering og læringsspil.

Gennem mere end 20 år som konsulent og rådgiver har Ask været involveret i mange af de seneste års største forandringsprocesser i dansk erhvervsliv. I dag bistår Ask og hans kolleger også en lang række af ledende virksomheder internationalt.

Ask er aktiv foredragsholder, samfundsdebattør og forfatter til bl.a. bogen Medfortæller, der blev udgivet af Gyldendal i 2016.

VEU

Jannik Bay er uddannelses- og integrationschef i Dansk Arbejdsgiverforening (DA).

DA arbejder bl.a. for, at Danmark har de rette kompetencer, som er efterspurgt på arbejdsmarkedet, og at der er adgang til voksen- og efteruddannelse, der er fleksibel, effektiv og målrettet arbejdsmarkedets behov.

Jannik Bay har bl.a. været med til at indgå Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021).

Digital transformation af læringsrummet - inklusion af de ekskluderede

14.15 - 15.00 | Lokale C

Med oplægget bliver du klogere på, hvordan et læringsrum kan udvides til at blive phygitalt, hvor det fysiske læringsrum smeltes sammen med det digitale læringsrum.

Her vil alle kursister kunne deltage i et fællesskab på trods af forskellige forudsætninger.

Oplægget kommer bl.a. ind på, hvordan SPS-kursister kan inkluderes, video som en naturlig del af læreprocessen, og hvordan eksamen kan foregå online i hjemmets trygge rammer.

VEU

Pernille Fjeldgaard er uddannet lærer og ordblindelærer på HF & VUC Fyn og har de senest 4 år oparbejdet specialiseret og professionel viden om SPS-arbejdet via praksis og diverse kurser indenfor området som fx. ACT.

VEU

Anni Pilgaard Christiansen er afdelingsleder på HF & VUC Fyn og har de seneste 3 år arbejdet med det phygitale miljø i praksis.

Denne interesse for det digitale kommer dels fra lederskabet af fjernundervisningen på HF & VUC Fyn samt via masteren i it og læring fra Aalborg Universitet.

VEU

Lars Ringgaard Kristensen er it-pædagogisk vejleder på Aalborg Handelsskole og har de sidste 5 år været med til at udvikle skolens Åbent Læringscenter og Onlineafdeling, hvor der tilbydes fleksibel undervisning, som formidles via digitale platforme.

Øget kreativitet, lighed og engagement med it og teknologi

15.15 - 16.00 | Lokale A

I det 21. århundrede er computer science blevet grundlæggende for al uddannelse og beskæftigelse, men alligevel underviser de fleste skoler ikke i det.

Hadi Partovi giver i dette oplæg sit bud på, hvordan skoler kan forberede eleverne på en digital fremtid og bringe kreativitet ind i klasseværelserne med det formål, at gøre skolen mere engagerende, mere relevant og give alle børn lige muligheder.

Obs. oplægget foregår på engelsk.

VEU

Hadi Partovi er tech-entreprenør, investor og administrerende direktør for uddannelsesorganisationen Code.org.Hadi har fungeret som tidlig rådgiver og investor for mange tech-startups, herunder Facebook, Dropbox, airbnb og Uber.

I 2013 lancerede Hadi og hans tvillingebror Ali ‘94 nonprofit organisationen Code.org. Code.org har lavet undervisning i computer science, som har nået 30% af amerikanske studerende, skabt den mest anvendte læringsplatform for computer science til K-12 elever og lanceret konceptet Hour of Code, der har nået hundrede millioner af studerende fra hele verden.

Gratis: Freestyle-rap-show med Per Vers

16.15 - 17.00 | Lokale A

Per Vers er et af de største navne inden for dansk rap – fuldtidsprofessionel siden årtusindskiftet med over 2500 optrædener på CV’et, hvor han gang på gang imponerer med sin evne til at jonglere med sproget og knivskarpt sætter spot på et givent tema. Per Vers leverer et lyrisk rap show med fokus på freestyle, hvor publikum bliver inddraget med deres ord. Så mon ikke vi på Danmarks Læringsfestival vil opleve at sprogmesteren giver den danske uddannelsesverden en tur i møllen?

VEU

foto Jesper Skoubølling

Priser for konferencebilletter

- 1 dag: 1.500,-
- begge dage : 2.500,-

VEU

Del programmet for voksen- og efteruddannelse med din kollega:

VEU

Måske er programmet for erhvervsuddannelse også for dig?:

VEU

Se også programmet for det tværgående spor:

Hent samlet konferenceprogram:
Hent samlet konferenceprogram:
Søg på Danmarks Læringsfestival