Workshops på Danmarks Læringsfestival

I 2018 er der på Danmarks Læringsfestivals konference et decideret workshopspor. Her kan du få hands-on erfaringer med temaer fra konferencen.

De forskellige workshops går på tværs af uddannelsesretninger, så de er interessante for dig, uanset om du er pædagog, lærer på en folkeskole, underviser på et gymnasium eller noget fjerde.

Nogle workshops på programmet kommer i forlængelse af et oplæg i konferencen. Det er dog ikke en forudsætning for at deltage i workshoppen, at man har været til oplægget.

Program for den 6. marts

13.15-14.00

Hvilken betydning bør hjerneforskning få for praksis i skolen?

Hjernens spilleregler er et helt nyt sprog, som enhver lærer og pædagog med fordel kan "tale" og forstå! Det er nemlig sådan, at hjernen følger bestemte spilleregler, og at mange læringssituationer bliver mere op ad bakke, end de behøver at være, hvis vi ikke kender og mestrer disse.

Sociolog og hjerneformidler Anette Prehn er garant for jordnær videnskabsformidling. Hun har i bøgerne Hjernesmart Pædagogik og Hjernesmarte Børn oversat hjerneforskning og socialpsykologi til praktisk pædagogik. Og senest har hun skrevet syv minibøger til 10+ årige, som bl.a. anbefales af hjerneforsker Troels W. Kjær og professor Per Schultz Jørgensen.

I denne interaktive workshop vil Anette Prehn dele, hvilket pædagogisk potentiale der ligger i, at elever og deres professionelle voksne kender til amygdala, pandelapperne og hjernens plasticitet - selvfølgelig forklaret i øjenhøjde og med et varmt glimt i øjet. Desuden udfordrer Anette Prehn os på, hvad der er brug for, når en elev er gået i baglås overfor en opgave eller "flipper ud". Du får konkrete idéer med dig til, hvilke små skru du kan lave for at gøre din undervisning mere engagerende for elevernes hjerner samt hvilken betydning variation og nærvær har i dette.

14.15-15.00

Wifive workshop

Denne workshop byder på hands-on indblik i initiativet WiFive – det gode digitale fællesskab fra Danske Skoleelever og TDC Group, der skal klæde deltagerne på til at sætte fokus på digital dannelse i undervisningen. Der bliver inspiration til det praktisk-didaktiske arbejde med mulighed for selv at afprøve de praksisnære redskaber og dermed få idéer til, hvordan de kan benyttes som del af et undervisningsforløb. Værktøjerne er udviklet til mellemtrinnet, men kan benyttes på flere klassetrin, da formålet er at understøtte den gode digitale adfærd og fællesskabet blandt elever. Workshoppen henvender sig til pædagoger, lærere og elever. 

Program for den 7. marts

10.15-11.00

Effective Innovation: Bringing Startups and Teachers Together

A significant problem affecting the innovation process of educational systems around the world is not the lack of EdTech products but the difficulty in introducing them effectively into educational settings. MindCET EdTech Innovation Center has developed a model that brings together startups, educators, students, and researchers in order to develop alternative solutions that meet the real needs of all educational stakeholders.

In the course of this workshop, we will introduce such a model, which has proven both to be effective and to impact teachers significantly, and also allows every participant to experience it through hands-on activities. The participants will be guided throughout the process, enabling them to critically discuss the implementation of such a model in their daily practices.

Denne workshop vil foregå på engelsk.

11.15-12.00

STEM Makers Platform

The 45-minutes workshop is structured according to the principles of Maker Pedagogy; i.e. the main challenge is to combine the principles of the Maker culture with the STEM curriculum. The The workshop participants will build physical electric circuits from simple materials; document and record the products they built with their mobile devices; share them with the group; use Sim-on-AR to experience the advantages of Augmented Reality; and discuss the results on a shared collaborative boardThe participants in the workshop will gain knowledge of how to connect the physical and the digital worlds in STEM-related subjects; how to engage students and foster their motivation; how to use diverse digital tools to increase group discourse; and how to implement mobile learning. Participants should bring their personal mobile device.

Denne workshop vil foregå på engelsk.

Søg på Danmarks Læringsfestival