Læreruddannelsen

På læringsfestivallens 2. dag er der et særligt program tilrettelagt for undervisere på læreruddannelsen. Programmet rummer oplæg, der på forskelligvis handler om fremtiden – fra mulige vinkler på fremtidens læreruddannelse omhandlende teknologiforståelse og redesign af, hvordan vi tænker og evaluerer undervisning, til opmærksomhedspunkter og potentialer knyttet til brugerportalsinitiativet. Programmet er indrammet af fælles keynotes - William Rankin og Anne Skare Nielsen - og giver tillige tid til at gå på opdagelse på udstillingen.

Program 2. marts

Tidspunkt

Oplæg                                                                                                                                              

11.15-12.00

14.15-15.00

Fremtidens skole er digital 

v. Martin Hovbakke

Vinkler på fremtidens læreruddannelse

På sessionen præsenterer UCN deres bud på, hvordan en uddannelsesretning kan opbygges omkring principper om 21st learning skills.

Metropol præsenterer deres arbejde med at gøre lærerfaglig teknologiforståelse til en del af lærernes grundfaglighed.

Der vil desuden være mulighed for at diskutere begge initiativer som mulige vinkler på fremtidens læreruddannelse.

Thomas Kjærgaard, lektor, Læreruddannelsen, Søren Mikael Kristensen, lektor, Læreruddannelsen, Mikala Hansbøl, ph.d., Docent i digitale læringsressourcer, Institut for Skole og Læring, Metropol

Evaluering af det 21. århunderedes kompetencer

Evaluering af det 21. århunderedes kompetencer

I denne session er der mulighed for at komme i dialog om det 21. århundredes kompetencer - og diskutere hvordan de måles. Få både indblik i den eksisterende forskning og de nyeste tiltag på området.

Bemærk at sessionen vil foregå på engelsk.

Maria Langworthy, Worldwide Research Director, Education Solutions, Microsoft

Future Classroom Lab

Besøg UCC’s Future Classroom Lab i udstillingen, få en guidet tur af en Future Classroom Teacher og hør om erfaringer med at opbygge en lærerfaglig teknologiforståelse.

Future Classroom Lab er en del af EU-samarbejdet European Schoolnet. Professionshøjskolen UCC varetager det danske ambassadørskab for Future Classroom Lab, og visionen er at finde nye veje til at forstå og arbejde med teknologier i undervisningssammenhænge. Vi samarbejder med teknologiudbydere og møbelfirmaer om at udvikle nye undervisningsformer, læringsrum og tilgange til integration af teknologi i undervisningen.

Tilmeld dig den guidet tur her.

Fremtidens skole er digital

Fremtidens skole er digital

Med Brugerportalaftalen får alle folkeskoler både en læringsplatform og en samarbejdsplatform, og dermed dannes rammen for den fremtidige digitale folkeskole.

Læringsplatformen bliver udgangspunktet for læring i folkeskolerne. Det er her lærerne planlægger, gennemfører og evaluerer læringsforløb ud fra Fælles Mål. Platformen sikrer, at elever, forældre og pædagogisk personale får adgang til elevplan, elevportfolio, digitale værktøjer, læremidler og andet indhold, som eleverne arbejder med.

Samarbejdsplatformen sikrer kommunikation mellem lærere, ledelse, elever og forældre.

Og infrastrukturen med blandt andet UNI-Login og visning af nationale data binder hele den digitale skole sammen.

Kom og hør om den digitale fremtid i folkeskolen, som allerede er på vej, og som om få år er hverdagen på alle folkeskoler.

Martin Hovbakke, chefkonsulent, Kontor for Uddannelsesportaler og Infrastruktur, Styrelsen for It og Læring

Ønsker du/I at deltage i særarrangementet for læreruddannelsen?

Gå til bestilling, udfyld først betalingsoplysninger og vælg så læreruddannelsen i billettype - vi ses!

Søg på Danmarks Læringsfestival