Lærer- og pædagoguddannelsen

Den 7. marts er der et særarrangement for lærer- og pædagoguddannelsen. Denne dag har konferencen på Danmarks Læringsfestival særligt fokus på de fagprofessionelles kompetencer, hvilket afspejles i programmet for særarrangementet.

Som deltager i særarrangementet får du adgang til fire særligt tilrettelagte sessioner, hvor du kan høre om MOOCs , piger i programmering, teknologiforståelse i skolen og robotter i børnehaven. Derudover får du adgang til dagens to keynotes og en debat om fagprofessionelles kompetencer i den digitaliserede undervisning. Dagens første keynote, Alan November, sætter fokus på lærerens rolle i det digitale læringsrum. Den sidste keynote, Linda Liukas, fortæller om, hvordan man kan lege sig frem til digitale kompetencer.

Programmet er udviklet i samarbejde med repræsentanter fra både læreruddannelsen og pædagoguddannelsen.

Program for lærer- og pædagoguddannelsen 7. marts

Tidspunkt

Oplæg

8.30-9.00

Festivalopvarmning                                                                                                                                                                    

9.15-10.00

Who Owns the Learning?

v. Allan Nowember

10.15-11.30

MOOCs og blended learning

v. Karsten Gynther og Ann-Therésè Arstrop

11.30-12.00

Frokost og besøg i udstillingen

12.00-13.15

Debat: Lærerkompetencer i en digital verden.

13.15-14.00

14.15-15.00

Vælg mellem to oplæg:

Perspektiver på teknologiforståelse v. Amos Blanton

eller

Hvordan smager en robot v. Jari Due Jessen og Nikolaj Bührmann

15.15-16.00

16.15-17.00

CFU

MOOCs og blended learning

Potentialer i blended learning med MOOCs i lærer- og pædagoguddannelsen. Utdanningsdirektoratet i Norge giver perspektiver fra deres brug af MOOCs. Karsten Gynther fortæller, om hvordan man har arbejdet med MOOCs i både uddannelse og efteruddannelse.

Karsten Gynther, Leder af forskningsmiljøet: "Digitale læringsmiljøer og Didaktisk design" ved Center for Skole og Læring, Professionshøjskolen Absalon

Lærer- og pædagoguddannelsen 7. marts

Ann-Thérèse Arstorp, forsker, ph.d., Utdanningsdirektoratet.

Ann-Thérèse arbejdede i mange år som folkeskolelærer og underviste på læreruddannelsen på Professionshøjskolen UCC. Hun har skrevet ph.d. om teknologi i undervisningen på læreruddannelsen i Danmark, men er i dag bosiddende i Norge, hvor hun er ansat som forsker i Utdanningsdirektoratet og samarbejder tæt med læreruddannelserne omkring digitalisering og Future Classroom Labs.

Why Women Make Gifted Coders

If every company is going to be a software company, but most of the people writing code are male, what does this mean for our society? How do we encourage a new generation of girls to get excited about the changing possibilities of technology and build the world as they see it: warm, welcoming and tiny bit whimsical.

Lærer- og pædagoguddannelsen 7. marts

Linda Liukas is the author and illustrator of Hello Ruby, a children’s picture book about the whimsical world of computers, as well as the founder of Rails Girls, a global movement to teach young women programming in over 260 cities. She loves Muji, Zelda Fitzgerald, software and sparkly things.

Perspektiver på teknologiforståelse

Mitchel Resnick gæster Danmark den 6. marts og fortæller, hvordan man sår frø, der kan skabe et mere kreativt samfund. I denne session viser Amos Blanton uddrag af Resnicks keynote og perspektiverer i forhold til fortolkninger af teknologiforståelse i folkeskolen. Blanton inddrager samtidig sit arbejde omkring tinkering i diskussionen af teknologiforståelse.   

Amos Blanton er Senior LEGO Idea Studio Manager i LEGO Foundation. Blanton har tidligere arbejdet sammen med Mitchel Resnick i opstarten af Scratch på MIT. Nu arbejder Blanton blandt andet med at udvikle aktiviteter og designe kreative læringsmiljøer med udgangspunkt i makerkulturen.

Hvordan smager en robot?

Furesø kommune har i et udviklingsprojekt om eksperimenterende leg og teknologiers pædagogiske merværdi, givet robotter til vuggestuebørn og 3D-printere til børnehavebørn. Hvad sker der, når man giver børn nyt legetøj, og hvad sker der med de voksne?

Furesø Kommune leverer et oplæg om disruption af en trivsels- og læringskultur i praksis. Hvorfor er det digitale vigtigt i de yngste år? Hvilke opmærksomhedspunkter har vi haft eller fået, og hvad bør andre være opmærksomme på i en opstart af digitale processer? Hvordan understøtter det den pædagogiske tradition, tænkning og praksis? Hvordan understøtter det de børn, der skal ud at leve i en yderligere globaliseret, teknologisk og digitaliseret verden? Og hvordan griber man om det i en dagtilbudsverden, der ikke er vant til at arbejde med sådant legetøj, medier, udstyr...

Hør Nikolaj Rachdi Bührmann, pædagogisk konsulent i Furesø kommune og Jari Due Jessen, Ph.d., DTU, folde projekt og praksis ud.

www.mini-maker.eu kan bl.a. levere nogle af svarene, men deltagerne får også mulighed for at høre og spørge de, der har forsøgt sig.

Lærer- og pædagoguddannelsen 7. marts

Nikolaj Bührmann er uddannet pædagog og diplomuddannet i ledelse. Han arbejder som pædagogisk konsulent med digitalt fokus i Furesø kommune og arbejder dagligt med meningsskabelse ift. pædagogisk praksis, der inkluderer teknologier og digitalt legetøj / redskaber. Han er medstifter af firmaet Play-Maker.

 

 

Lærer- og pædagoguddannelsen 7. marts

Jari Due Jessen er PhD fra Danmarks Tekniske Universitet og Cand. IT fra IT Universitet i København. Nu selvstændig konsulent. Han har forsket i leg, læring og teknologi og har arbejdet som konsulent i dagtilbud og skoler. Han er medstifter af firmaet Play-Maker.

Ønsker du at deltage i særarrangementet for lærer- og pædagoguddannelsen?

Tryk på knappen herunder. Gå til bestilling, udfyld først betalingsoplysninger og vælg enten læreruddannelsen eller pædagoguddannelsen i billettype.

Søg på Danmarks Læringsfestival