Grundskolen den 14. marts 2019

Igen i år byder Danmarks Læringsfestival 2019 på to konferencedage rettet mod alle, der interesserer sig for grundskoleområdet. Læringsfestivalen har i 2019 temaet teknologiforståelse.

Se beskrivelser af oplæggene under skemaet.

Program for grundskolen den 14. marts 2019

Tidspunkt

Oplæg

9.00-9.45

11.00-11.45

12.15-13.00

Styr på GDPR

ved Rikke Møller og Anja Emilie Larsen

14.15-15.00

Eleverne tager scenen.

ved elever fra Valhøj Skole og Islev Skole, Rødovre Kommune

15.15-16.00

Keynote: Nikolaj Sonne

16.15-17.00

Gratis oplæg: Humor

ved Karen-Marie Lillelund

Christiane Vejlø

Dataetik

Er du interesseret i ansvarlig brug og håndtering af data og tech? Så skal du høre digital trendanalytiker og Elektronista-vært Christiane Vejlø på Danmarks Læringsfestival d. 14. marts 2019. Hun er en af Danmarks førende eksperter indenfor digital transformation og forholdet mellem teknologi og mennesker. Vejlø var i 2018 formand for regeringens ekspertgruppe for dataetik, og hun vil bl.a. fortælle om de mange muligheder i data, hvis de bliver brugt målrettet og fornuftigt. 

Grundskole den 14. marts

Christiane Vejlø er en af Danmarks førende eksperter indenfor digital transformation og forholdet mellem teknologi og mennesker. Vejlø var i 2018 formand for regeringens ekspertgruppe for dataetik.

Sæt de store naturvidenskabelige fortællinger i spil i din undervisning

Hvad skal der til for, at eleverne over tid får den dybe forståelse for naturfagene? Hvad er det for en grundlæggende naturfaglig viden, som eleverne skal kende, og hvilke kernefaglige nedslagspunkter er uomgåelige i den gode naturfagsundervisning? Og hvordan får eleverne sat deres viden ind i de større naturvidenskabelige fortællinger?

De spørgsmål beskæftiger en ekspertgruppe nedsat af undervisningsministeren sig med. En gruppe forskere udarbejder, i dialog med didaktikere og lærere, en ”Naturvidenskabens ABC”, hvor de giver et bud på sammensætningen af det faglige indhold i naturfagene på de forskellige uddannelsestrin.

Professor, museumsdirektør og medlem af Ekspertgruppen for Naturvidenskabens ABC, Peter C. Kjærgaard giver i dette oplæg et bud på store naturvidenskabelige fortællinger, der skal sættes i spil i undervisningen. Der bliver mulighed for at drøfte konturerne af den kommende ABC, så eksperter, didaktikere og lærere sammen sikrer, at den bliver inspiration til undervisere i tilrettelæggelsen af undervisning og materialevalg.

Målgruppen er lærere, naturfagskoordinatorer, skoleledere i grundskolen samt gymnasielærere og rektorer.

Grundskole den 14. marts

Peter C. Kjærgaard er professor og direktør for Statens Naturhistoriske Museum. Han har i hele sin forskningskarriere arbejdet tværvidenskabeligt og med et stærkt fokus på at integrere forskning, formidling og undervisning. Han er en internatonal anerkendt ekspert i evolutionshistorie og menneskets udvikling og er kendt i offentligheden som en levende og aktiv formidler.

Forud for sin ansættelse som direktør på Statens Naturhistoriske Museum sad Peter C. Kjærgaard i en stilling som professor i evolutionstudier og leder af Center for Biokulturel Historie ved Aarhus Universitet. Tidligere har han bl.a. arbejdet på University of Cambridge og Harvard University.

Peter C. Kjærgaard har en ph.d.-grad fra Aarhus Universitet og sidder bl.a. i bestyrelsen hos GeoCenter.

Dr. Leigh Ann Delyser

Developing the Computational Creator in Every Child

Computational creators are the product of their environment. They use design thinking to problem solve, and apply informatics skills to create new things that change the digital and physical world. The environment that will nurture these creators must be prepared with this goal in mind in order to reach all students. Listen to Dr. Leigh Ann DeLyser talk about teacher development and transforming schools in NYC and the broader United States to implement informatics education for all students.

Oplægget er på engelsk.

Grundskole den 14. marts

As co-founder and managing partner of CSforALL, Dr. Leigh Ann DeLyser build communities and works for systems-level change focused on bringing computer science (CS) education to all students. She oversees CSforALL's programs and strategic plan, and amplifies research to build support for high quality CS education at all levels.

A background as a computer science educator has given Leigh Ann direct insight into the challenges faced by teachers, administrators, and students interested in accessing reliably high-quality computer science resources. Her advocacy work, including the influential "Running on Empty" report, is guided by policies and research that make high-quality program implementation easier for all parties. Leigh Ann was previously Director of Research and Education at CSNYC, and holds a PhD in Computer Science and Cognitive Psychology, with a focus on CS education, from Carnegie Mellon University.

Som optakt til læringsfestivalen kan du her se en hilsen fra Dr. Leigh Ann DeLyser.

Styr på GDPR

Hvordan kan GDPR (Persondataforordningen) gøres spiseligt gennem videoer, spil, tjeklister og små tests?

Få et kig ind i maskinrummet på Aalborg Kommunes e-læring "Styr på GDPR", hvor vi har omsat kringlet jura og svære regler om persondata til skolesprog. Deltagerne kan forvente at blive klogere på GDPR i en skolekontekst samt få inspiration til selv at planlægge og producere e-læringsmateriale.

Målgruppen er skoleledere, kommunale konsulenter, lærere, pædagogisk personale og rektorer mv.

Grundskole den 14. marts

Anja Emilie Madsen er pædagogisk it-konsulent, Aalborg Kommune, tidligere folkeskolelærer.

Grundskole den 14. marts

Rikke Møller Larsen er pædagogisk konsulent, Aalborg Kommune, tidligere folkeskolelærer.

Teknologiforståelse i praksis

Deltagende skoler på vej.

Eleverne tager scenen

Elever fra Valhøj Skole og Islev Skole vil vise, hvordan de i Rødovre Kommunes TekX makerspace arbejder med undervisning i innovation, it og kreativitet set fra et elevperspektiv.

På scenen er også Lene Rosendal Mortensen, chefkonsulent i Rødovre Kommune.

Grundskole den 14. marts

Lene Rosendal Mortensen, Chefkonsulent Rødovre kommune. 

Nikolaj Sonne

Hop med ind i digi-land

Den teknologiske udvikling galopperer afsted. En ny smartphone har i dag nogenlunde samme regnekraft som verdens hurtigste computer havde for 20 år siden. Vi bygger lærenemme maskiner, digitale assistenter, droner og selvkørende biler. Hele tiden hurtigere, mindre, billigere, bedre - sådan er teknologi - og det har vi vænnet os til.

Nikolaj Sonne tager os i sit oplæg med på en til tider finurlig rejse rundt i digi-lands både mørke og lyse sider. Alt er forbundet og fremtiden er ikke, hvad den har været - den er mere gak og på mange måder nok tættere på, end du tror.

Grundskole den 14. marts

Nikolaj Sonne - Journalist, DR-vært og tænkehat.

Som optakt til læringsfestivalen kan du her se en hilsen fra Nikolaj Sonne.

Gratis oplæg for hele Danmarks Læringsfestival: Humor

Gratis oplæg for hele Danmarks Læringsfestival: Humor

Humor som værktøj til arbejdsglæde ved Karen-Marie Lillelund.

Humor er en eftertragtet egenskab. Vi ønsker os medarbejdere med humor, kolleger med humor, kærester med humor og det gør da heller ikke noget, hvis kioskmanden og kasseassistenten har et humoristisk overskud.

Men det hjælper ikke meget, hvis vi nøjes med at ønske os, at omgivelserne har humor. Vi kan som bekendt ikke ændre andres adfærd - kun vores egen.

Torsdag d. 14. marts kl. 16.15-17.00 i Auditorium 15 - GRATIS for alle.

Sponsoreret af FUI - Fonden UndervisningsInformation

Priser

Konference
- 1 dag: 1.500,-
- begge dage : 2.500,-

Særarrangement
- 1 dag: 900,-

Hent konferenceprogram for begge dage her (opdateres løbende):
Hent konferenceprogram for begge dage her (opdateres løbende):
Den 13. marts
Hent konferenceprogram for begge dage her (opdateres løbende):
Den 14. marts
Søg på Danmarks Læringsfestival